Emozioak
oso garrantzitsuak dira kognizioa eta gure garapen pertsonalarako. Day
idatzitako testu batean hau aipatzen da: “las emociones primarias no se
adquieren socialmente y están ligadas al desarrollo personal”; beraz,
gizakiok gure baitan jaiotzen garenetik hainbat emozioak ditugu,
imitazioaren eta sozializazioaren bidez ikasitakoak ez direnak.
Besteekin harremanak izateko emozioak eta sentimenduak nahitaezkoak
dira. Beharrezkoak dira baita hezkuntzan, irakatsi eta ikasi behar
ditugulako. Baina emozioak kontrolpean eukitzen ditugu klasean ingurumen
lasaia izateko; beraz, gure aurka jokatzen dugu? Agian bai.
Emozioak
gure bizitzaren parte dira eta eragina daukate. Adibidez, lanean
gaudenean ezin gaitzezke egon gure emozioen menpe gure zereginak gauzatu
behar ditugulako inolako distrakziorik gabe. Irakasleei dagokienez,
emozioak identifikatzea ezinbestekoa da. Umeek emozioak adierazteko
askatasuna izan beharko lukete bai klasean eta bai etxean. Horregatik,
oso garrantzitsua da Haur Hezkuntzan emozioak irakastea umeek haien
emozioak, baita besteenak, identifikatzeko gai izateko. Emozioak eta
sentimenduak komunikazioaren oinarria dela esan genezake, haiei esker
besteek nola dauden jakin dezakegulako.
Testuan Hochschild
aipatzen da, eta bere ikerketa batean “lan emozionala” terminoari buruz
hitz egiten du. Termino honek lanean gure emozioak menpean izateari
buruz hitz egiten du. Ildo beretik, emozioek eta sentipenek gure
buruarekin jokatu ahal dutela esan behar da. Hau da, egiten ari
garenetik alde egiteko bidea izan daitekeela distrakzio moduan har
ditzakegulako. Gauzak egiteko burua ondo kokatuta izan behar dugu, ez
gara egon behar beste gauzetaz pentsatzen. Gainera, irakasleen kasuan,
ezinbestekoa da gure atentzioa bete betean umeei zuzentzea haien
segurtasuna baietzatzeko.
Gure bizitza mentala ere agertzen
da, eta hau ezagutzeko 2 era daudela dio testuak. Alde batetik adimen
razionala daukagu non gure logika, deduktibitatea, ulergarritasuna eta
aztertzeko gaitasunak dauden. Beraz, adimen razionala oso zientifikoa
dela esan genezake. Bestalde, adimen emozionala dago oso indartsua,
oldartsu, intuitiba, azkarra eta holistikoa dena. Bertan, gure emozioek
kontrolatzen dute gure burua. Biak ezinbestekoak dira gure bizitzarako
baina orekan egon behar dira. Ez gara ezer emoziorik gabe, baina ez gara
ezer gure alderdi logikoa erabili gabe. Oso emozionalak edo oso
logikoak izan gaitezke baina kontuan izan behar dugu bi alderdiek
gizakien esentzia dela gure nortasuna eraikitzen dutelako.
Honekin
batera, hainbat ikerketen arabera emozio gogorrek gure bizitzan
interferentziak sor daitezkeela diote. Emozio horiek maitasuna eta
haserrea dira, besteen artean. Interferentzia horiek normalak dira
gizakientzat emozioak jokatzen duten papera oso garrantzitsua delako.
Lehen esan dudan bezala, oreka mantendu behar dugu adimen razionala eta
emozionalaren artean; baina batzuetan oso zaila da. Zerbait oso larria
gertatzen zaigunean blokeatu gaitezke gehiegi izan daitekeelako gure
adimenarentzat. Egia esan, hori ez da emozioen kontua, indar kontua dela
izan daiteke emozioak baztertzeko indarra behar delako, ez delako
batere erraza. Umeei dagokienez, emozioek kontrolatzen dutela haien
izaera esan genezake haien nahiak eta sentitzen dutena beste guztiaren
aurrean jartzen dutelako askotan. Hori gertatzen denean erabakitzeko
aske izan beharko lukete alderdi emozionala garatzea ezinbestekoa delako
gainerako alderdiak, kognitiboa adibidez, garatzeko. Horretarako oso
erabilgarriak dira emozioei buruzko jokoak, imitzaioa oinarri
daukatenak, alegia.
Hurrengo atalean izaera profesionala eta
pertsonalari buruz hitz egiten da, eta irakasleen izaerari dagokio.
Irakasleen izaera profesionala haien berariazko irudia, haiengan lotuta
dauden esanahiak, haiek irakasten duten materiarekin lotuta egoteak eta
ikasleekin dituzten harremanak eratzen dute, besteak beste. Egia esan,
denok irakasle bati buruz pentsatzen dugunean bere ikasgaia datorkigu
burura, eta ikasgai horren iritzia edo gustoko dugun ala ez erabakitzeko
balio gaitu irakasle horri buruz daukagun iritzia. Hau da, nahiz eta
ikasgai oso interesgarria izan, irakaslearen irudia txarra izanez gero
ez dugu gogoratuko modu atsegin batean. Horregatik irakasleek haien
buruaz arduratu behar dira zaintzeko haien izaera eratzen duten
ezaugarri guztiak (lehen esandakoak). Azken finean, pertsonak garenez
harremanak komunikazioaren oinarritzat hartu dezakegu eta haien
kalitatea komunikazioari onurak edo kalteak ekar dakioke.
Izaera
profesionalari dagokionez, badaukagu izaera empresariala gure
alderdirik lehiakortasunena dena. Gainera, irakasle eraginkorrak eta
erantzunkizuna daukatenak eratzeko ezinbestekoa da izaera mota hau. Ildo
beretik, irakaslearen irudia ona izan dezan alderdi hau zaintzea eta
ikasleekiko erantzunkizuna izatea ezinbestekoa dela esan genezake. Nire
esperientziatik hitz egingo banu, hainbat irakasle burura etortzen
zaidatela eta haien profesionaltasuna onena ez zela esango nuke.
Bukatzeko,
izaerak aldakorrak direla gogoratu behar dugu. Ikasketa prozesuari
esker, bizitza osoan zehar ikas ditzakegu kontzeptu berriak gure izaera
hobetzeko gai izango direnak. Zaindu behar dira gure izaeraren alderdi
guztiak irakasle izaera ona izateko, profesionalak eta eraginkorrak
izateko.
Day, C. (idazlea). (20006) Emociones, sentimientos e identidad profesional y personal
[testu fitxategia].
Comentarios
Publicar un comentario