Konfindantzaren pedagogia: asktasunezko mundua

 

 

Pedagogia hezkuntzan ematen diren metodoak aztertzen dituen zientzia da. Hezkuntza mundua mugitzen du txikiok garenetik ezigaiak garelako, ondorioz, hobetzeko gai gara momentu oro. Hezkuntza-sistema hezkuntza zabaltzeaz arduratzen da eta herrialde osora iritsi nahi du. Eta sistema honetan mota askotarizko eskolak daudenez, pedagogia asko erabiltzen dira. Adibidez, Montessori, Pickler, Konfidantzaren pedagogia… Azken honi buruz hitz egingo dut hausnarketa honetan.


0 eta 6 urte bitartean gizakion garapen prozesurik garrantzitsuena eta azkarrena gertatzen denez, Haur Hezkuntzako epea behatzea oso garrantzitsua da. 50ko hamarkadetan behaketaren psikologia jaio zen eta enpirikoa zela ohartuzen sektore zientifikoak. Horri esker, etologia garatu zen. Etologia gizakion jarrerak aztertzen dituen zientzia da. Haur Hezkuntza gizakion garapenaren momenturik garrantzitsuena da garapen-prozesu azkarrena burutzen delako momentu horretan. Horregatik eskolan giro egokia egon behar da garapena burutzeko eta umeen erritmoak errespetatu behar dira; horretan datza konfidantzaren pedagogia, alegia.


Konfidantzaren pedagogia umearen izatea du oinarritzat, bitan banatzen dena: sena, garatu behar dena; eta burmuina, askatasuna asmatzeko eta erratzeko behar duena. Hezitzaileek gidatu eta lagundu behar dituzte umeak saiakeretan eta tresnak eman behar dizkiote. Horrez gain, ipuinak oso garrantzitsuak dira irudimena garatzeko. Askatasunez garatzea oso onuragarria da eta pedagogia mota askotan hori da ardatza, hala nola, montessori.


Umeen jarrerei dagokienez, pedagogia honetan haurra ardatza denez, egunerokotasunean gertatzen diren gauzak kontuan hartzen dira umeek nola dauden ulertzeko. Familiek irakasleekin hitz egiten dute egunero eta umeen egoera azaltzen dute: umeak nola egin duen lo, zer jan duen, zer nolako jarrera daukan… Honi esker umeak osotasunean ulertzeko aukera daukate. Eta atxikimenduari garrantzi handia ematen dietenez, irakasleak atxikimendu irudi bezala ikusten dituzte. Horregatik, gurasoak joaten direnean harremana izaten dute irakasleekin umeek konfidantza izan dezaten irakasleengan.


Gurasoekin daukaten harremanari dagokionez, lehen aipatu dudan bezala, konfidantza handia daukate gurasoek irakasleengan eta umeak ohartzen dira. Irakasleek familiak ezagutzen dituzte eta familia mota eta umeekin daukaten harremana aztertzen dute. Umeen erosotasuna lehentasuna dauka, eta hori bilatzeko umearen ingurua ezagutzea ezinbestekoa da. Guraso eskola daukate pedagogia hau erabiltzen duten ikastola batean non familiei jarraibideak ematen zaizkie umeen garapenaren onurarako. Gurasoak eskolara joaten dira umeekin egokitze aldian, erosotasuna bilatzeko eta umea nahi duenean eta eskolan segurtasuna sentitzen duenean aldentzeko. Umeen erritmoa errespetatu behar da eta bakarrik aldendu daitezke prest daudenean. Gainera, familiak ikastola barruraino sartzen dira banaketa lasaia eta naturaltasunez betekoa izan dadin.


Irakaslearekin daukaten harremanari dagokionez, erosotasunean oinarritzen da: umeak erosotasuna sentitzen dute irakaslearekin hori delako irakasleak transmititzen diona. Irakasleak behaketa erabiltzen dute umeekin aurrerapausuak ikusteko eta arazoak baldin badaude familiari jakinarazteko. Beraz, atxikimendua eta konfidantza dira irakasle eta ikaslearen harremanaren oinarria. Garrantzitsua da umearen erosotasuna bilatzea familiarekiko banaketa onuragarria izan dadin eta eskolarekiko pertzepzioa ona eta segurua izan dadin.


Eskolaren antolaketari dagokionez, testuinguru desberdinak eskaintzen dira eta ume bakoitzak erabakitzen du zer, non eta nola egingo duen ariketa. Txokoen bidez antolatzen da klasea eta autoestima lantzen da umeek egin dezaketen ariketen bidez. Ariketak bukatzerakoan, txoko batera joaten dira non gometxak jartzen dituzte adierazteko zer txokoetan egon diren; honi esker, irakasleek dakite non egon den ume bakoitza. Oso inguru librea da eta umeek mugitzeko askatasuna daukate. Arkitektura pedagogiaren menpe dagoenez, askotariko egoerak eskaintzen zaizkie umeei eta haien garapen propioa egin dezakete.


Klasean ume bakoitzak era librean erabakitzen du nahi dituen materialak eta ariketak. Gaiak ikasterakoan, etxetik dakarte informazioa eta bilketa egin eta gero helburuak zehazten dira klasean gaia osatzeko. Eduki desberdinak lantzen dira, adibidez, matematika, musika, plastika… Adinak nahasita egoten dira eta nagusiagoak direnak txikiei laguntzen diete ipuinen irakurketa eta jolasaren bidez. Haurrek harreman estua daukate naturarekin eta ohitura eta tradizioari garrantzi handia ematen zaio.


Beraz, konfidantzaren pedagogia oso erantzun egokia izan daiteke gaur egungo gizartean dauden umeentzat gure munduan falta den askatasunaren kontra jotzeko balio duelako. Hau da, eskola leku librea da eta presaka bizi garen kanpoko mundutaz ahazteko balio zaie umeei. Lasaitasuna eman dakioke haurrei eta askatasunez garatzeko aukera ere. Espainiar gizartea azkar gauzak egitean datza, gizarte ikuspuntutik guztia orain nahi izatea egokia delako eta hori ez du errespetatzen umeen erritmoa.


Laburbilduz, pedagogia oso egokia izan daiteke hezkuntza-sistemarako, eskola publikoetarako gehien bat non aniztasuna oso handia da. Erantzun egokia izan daiteke behar bereziak dituzten haurrentzat askatasunez haien erritmoa errespetatu dezaten.



 Arizmendi ikastola (zuzendaria). (2014). Konfidantzaren Pedagogia [bideo fitxategia].
https://www.youtube.com/watch?v=6TDg1Xj8Ykg

Comentarios